Wormen kruipen hier ongegeneerd in laptops - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van marieke lisette - WaarBenJij.nu Wormen kruipen hier ongegeneerd in laptops - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van marieke lisette - WaarBenJij.nu

Wormen kruipen hier ongegeneerd in laptops

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

18 Januari 2010 | Bolivia, La Paz

(Nou ja, dat wilde het minuscule wormpje wat ik net op tafel ontdekte bijna doen. Ik heb hem losgelaten in de vrije natuur. De tuin dus. Maar dat terzijde.)

Lieve lieve allemaal!

Daar ben ik dan! In een internetcafeetje in La Paz op een oude computer met een gammel webcammetje erboven! Met open armen ben ik ontvangen, hoe kan het ook anders (: Mario en Ines wachtten me op toen ik landde op het vliegveld van El Alto. Na een tourtje door de stad te hebben gemaakt – “Oh dit is de eerste keer dat je hier bent? Dan laten we je gelijk even het centrum van La Paz zien!” – die ik maar half heb kunnen meemaken door de slaap die ik tijdens de lange reis had verzameld, brachten zij me naar mijn gastgezin. De hele keuken zat vol en ik voegde me er vrolijk bij. Ik at een broodje, dronk een mate de coca tegen de hoogteziekte, vertelde wie ik was, wat ik deed en natuurlijk dat de Gloria-soep in een receptenboek staat! Ik was in de war van het tijdsverschil, maar jullie blijken vijf uren voor te lopen op ons. Rond een uurtje of twee ben ik gaan slapen en werd niet wakker tot de volgende ochtend.

Die ‘volgende ochtend’ was gisteren, en aan het einde van de ochtend begaf ik me per minibus naar het huis van Ines en Mario (ongeveer veertig minuten, kosten 2 bolivianos en 30 pesos = 23 cent). Die hadden een verrassing voor me in petto, we gingen namelijk naar het meer. Het eerste wat in me opkwam was Lago Titicaca, maar dat kon het niet zijn want dat ligt toch niet naast de deur. Ik besloot dat er een ander meer dichterbij moest zijn, en stemde in. Niet veel later zaten we, samen met wat opgetrommelde familie van Ines, in de auto richting Titicaca. Ik had het kunnen weten… Een goede twee uur later was het meer in zicht – dat wist ik omdat de klok tijdens mijn dutje gewoon de tijd had bijgehouden. Toen hebben we daar met zijn allen verse forel uit het meer gegeten, geschommeld, gedacht aan hoe fantastisch het is om hier te zijn, naar de omliggende bergen gekeken en geprobeerd hun namen uit te spreken en te onthouden, en tenslotte een boottochtje gemaakt om vervolgens aan de terugreis te beginnen.

Eenmaal thuis duurde het niet lang of ik was weer in dromenland. Het bed is harder dan ik gewend ben. Gloria (gastmama) vertelde me dat dat komt omdat het matras is gevuld met schapenwol en daarom niet indeukt. Mensen hier hebben dat nodig omdat ze met kromme rug lopen. ’s Nachts kan hun rug dan weer ontkrommen, zeg maar. En ook ik kan er gelukkig prima op slapen, ik heb dan ook niets om me zorgen over te maken of om over te piekeren! Ik voel me niet lichamelijk beroerd en ook niet geestelijk, kan het nog beter??

Ondertussen is het maandag, en lopen José en twee van zijn vrienden uit Cochabamba rond in huis. Ze zijn uitgedost in hun muziekkostuums: nette witte blouzen, een zwartfluwelen cape met speldjes en gekleurde aanhangsels en natuurlijk hun instrumenten. Er klinkt gitaar-gepingel vanuit de woonkamer. Het plan van vandaag is om op verschillende plaatsen in de stad muziek te gaan maken, muziek met Spaanse invloeden. De vrienden van José willen zo wat geld verdienen om de terugreis naar huis te kunnen betalen. Misschien kom ik ze nog tegen vanmiddag, als ik op zoek ben naar een simkaart. Zodra ik die heb gevonden, zet ik mijn nummer op de site zodat jullie me fijn kunnen bellen. Dan kan ik nog meer vertellen over de fijnheid en de mooiheid!

Liefs!

  • 18 Januari 2010 - 15:47

    Krent:

    klinkt goed :)
    ik dacht nog aan je toen je tussen miami en la paz in de lucht hing.
    vet dat je meteen allemaal dingen te zien krijgt :)
    ben je al bij sol y luna geweest?

  • 18 Januari 2010 - 15:53

    Liannie:

    mariekie, wat fijn om te horen dat de reis zo goed is gegaan en het daar zo geweldig is! :)
    en dat je een tuin hebt om wormpjes in vrij te laten..

    succes met je simspeurtocht! ik hoop niet voor je dat je door de regen en de onweer moet, want de weersverwachting zegt van wel.

    ik ga de komende tijd nog even opgesloten in mijn kamer de onderzoeksbikkel uithangen, dus geniet je ook een beetje voor mij?

    dag lief zusje! XXXXXX

  • 18 Januari 2010 - 15:54

    Elske:

    oooooo wat mooi en herkenbaar :)
    Ik ben zo blij :)
    (en een tikje jaloers)

  • 18 Januari 2010 - 16:13

    Lenny:

    Jeuh je bent er!! Hoe vond je de weg van El Alto naar La Paz! Indrukwekkend he!! Disfruta! besitos!

  • 18 Januari 2010 - 16:19

    Graaaa:

    Chica! Je doet het weer!!! Gewelidig hoor hoe jij lekker het avontuur weer tegemoet gaat..heeeel veel plezier, succes, gezelligheid enz gewenst en tot over een tijdje in Nederland! Kus

  • 18 Januari 2010 - 16:23

    Esther:

    WAAAAAH!!!
    Leuk! =)
    Ben je al uitgerust?
    ik wil wel bij je op vakantie komen, maar dat is een beetje duur.
    kusjes!! xxx

  • 18 Januari 2010 - 16:25

    Miranda:

    Holaaaa, fijn dat je goed bent aangekomen! Leuk dat het leuk is! Geniet ervan, succes en misschien tot gauw...!? Liefs!!

  • 18 Januari 2010 - 16:26

    Willy:

    Hey Marieke
    Wat fijn te lezen dat alles zo goed is gegaan!
    En dat je je eerste tocht al hebt gemaakt.
    Ga er maar goed van genieten allemaal en doe rustig aan daar op die hoogte!
    Groetjes

  • 18 Januari 2010 - 17:46

    Hanneke:

    Ooh, nog maar een week geleden zwaaiden we je uit in Zwolle en nu ben je in een andere wereld. Reizen, slapen, lieve mensen, mooie dingen. Klinkt allemaal fantastisch!
    Liefs uit mistig Nederland.

  • 18 Januari 2010 - 18:32

    Jolien:

    Whaaa Marieke wat goed dat je zo goed bent opgevangen, dat is zo fijn als je net op een onbekende plaats aankomt! Geniet!

  • 18 Januari 2010 - 18:43

    Pieter:

    Jaja, daar gaan we weer met een reeks waar-is-Marieke nu verhalen.

    Ik heb der in ieder geval weer veel zin in en ben benieuwd hoe de komende maanden gaan verlopen!

    Je eerste blog is tof!

  • 18 Januari 2010 - 18:51

    Papsie:

    Heu meisje,

    Heerlijk om van je te lezen.
    Alles is genieten geloof ik! Erg fijn van die tuin voor de wormpjes!!!!
    Moet je ook nog dingen doen of gaat het zo een half jaar verder?
    Hier is alles goed, ik kan weer aardig uit de voeten.
    Kunnen we ook gaan skypen, ik wil je horen en zien.
    Heel veel liefs en geniet ervan!

    Knuffel Papsie.

  • 18 Januari 2010 - 21:23

    Selma:

    Gaaaf! Ik kom 28 febr die kant op (ok... 'die kant'= Cuzco) en niet schrikken als je Luuk vanaf 2 febr. ergens door La Paz ziet rond huppelen!

    Succes met de schapenwollen matrassen en geniet!

    Dikke kussen uit Nederland

  • 18 Januari 2010 - 22:20

    Celie:

    Lieve lieve Mariekie, wat moet het heerlijk zijn om in een vreemd land zo ontvangen te worden alsof je bij familie thuis komt!

    Weer een aardige gastmama erbij. Fantastisch. En zoveel fijnheid en mooiheid, een super begin om zo aan deze uitdaging te beginnen.

    Er straalt een nieuwe ster in Bolivia, en wij doen ´t even met eentje minder... Heeeel veel succes en heel veel plezier!! Veel liefs, mams!

  • 19 Januari 2010 - 14:59

    Maria:

    Ben blij dat je goed bent aangekomen, dame. Hier alles zijn gangetje. The first day of the rest of my life is aangebroken en ik ga t allemaal aanpakken, hehe. Misschien toch een master in t buitenland.. xx mri ps. geniet van de schoonheden van de mensen en veel succes met het project van straks

  • 19 Januari 2010 - 15:06

    Hans:

    Hoi Marieke, Fijn dat je hartelijk ontvangen bent.
    Leuk om weer van Gloria, José en anderen te horen. En dat er meteen muziek klinkt in La Paz. Veel kleuren plezieren!

  • 19 Januari 2010 - 21:09

    Dirna:

    Ha Mariek!

    Weer op weg? Zo ondertussen heb je al heel wat gezien! Geweldig,ik lees al je reisverhalen mee, hoor! Veel plezier!

    Groetjes, je 'ouwe' tekenjuf...

  • 19 Januari 2010 - 21:53

    Karen:

    lieverd het klinkt superdesuperdesuper!!!!!!!!!! ik wil ONMIDDELIJK daarheen!!!!! en als je iets kan bedenken om samen in te wonen wil ik dat natuurlijk ook!!!!!! ooooooooooooo het is het allerleukst! en ik wil het! xxxxxxx veel plezier!!!

  • 21 Januari 2010 - 21:09

    Eric En Desiree :

    We lazen over je in de krant ( altena nieuws ).
    We wensen je heel veel sukses bij deze verantwoordelijke maar mooie taak, groetjes.

  • 21 Januari 2010 - 23:22

    John:

    Hai Marieke,

    Vandaag stukje in "de krant" gelezen, en deze site even weer opgezocht.
    Marieken, waar ben je nu weer! Heb me gelijk maar aangemeld voor de nieuwsbrief! Blijf ik een beetje op de hoogte!
    Een geweldige tijd toegewenst! groetjes John&Wanda

  • 21 Januari 2010 - 23:24

    Christel:

    Hoi Marieke, net via Elske je weblog doorgekregen. Klinkt allemaal reuze goed en mooi! Ik wens je een reuze fijne tijd! Hartelijks, Christel

  • 22 Januari 2010 - 17:15

    Malou:

    Ow Mariek! wat krijg ik toch een reiskriebels van je verhaal, maar wat realiseer ik me ook steeds meer dat dit geen Peru reisje voor me zal worden... Geniet ervan en rook maar geen waterpijp totdat je echt goed aan de hoogte gewend bent ;)
    kus

  • 23 Januari 2010 - 18:04

    Rachel:

    Oh, wat heb je het goed daar in ´mijn´ buurland! Hier is alles rustig, rustig, rustig! Wel ondertussen hard aan het werk als vertaalster bij een reisorganisatie (dus alle mooie plekjes zien):)
    Dikke kus! ps... mijn nieuwe visum is geldig tot 24 april, komt het je goe duit als ik je rond die tijd kom bezoeken?

  • 25 Januari 2010 - 10:28

    Bart:

    Hey zus!

    Ik had gelukkig al van Maarten gehoord dat je goed was aangekomen, maar van dit warme welkom had ik nog niks vernomen. Wat leuk! Ik ben inmiddels ook weer zonder kleerscheuren (althans figuurlijk, mijn broek heeft wel een gat) terug van snowboarden. Dorien had minder geluk, die was na 10 minuten op de 1e afdaling al onderuitgeschoffeld en mag nu dus 3 weken een mitella om. Erg jammer. Maar we hebben wel lol gehad hoor!

    Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal. Veel succes en plezier ook natuurlijk daar!

    Kus!

  • 28 Januari 2010 - 18:59

    Marieke:

    Bijzonder dat je je zo snel thuis voelt in Boivia.
    Ik vind het super dat je daar bent en ik hoop dat je samen met Karen een hele leuke tijd hebt.
    Dikke knuffel Marieke.

  • 29 Januari 2010 - 08:10

    Mo (tante):

    Hey Mariekje!

    Fijn verhaal weer hoor. Dat is zo leuk hè, later, als je zo'n hippie-omaatje bent, in je schommelstoeltje en je pakt de atlas erbij, dat je dan weet dat je op heel veel plekjes familie hebt wonen. Wij houden het bij die botte Hollanders hier ;)
    Is ook stoer natuurlijk, ben je daar net, even slapen en dan met mensen die je (nog) niet kent, even naar een meertje rijden om hun namen uit te leren spreken. Heel knap. Nou vrouw, 'k wacht met spanning op het vervolg.

    Dikke kus
    ook van de mannen hier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 61854

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 Mei 2012

master international humanitarian action

15 Januari 2010 - 23 Juli 2010

esperanza bolivia

27 Januari 2009 - 03 Mei 2009

onderzoek in peru

19 Mei 2008 - 17 Augustus 2008

stage in togo

04 Februari 2007 - 17 Juni 2007

studie in tsjechië

21 Juni 2005 - 03 September 2005

campingwerk in frankrijk

06 September 2004 - 25 November 2004

aupair in frankrijk

Landen bezocht: