een bed van zout - Reisverslag uit Desaguadero, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu een bed van zout - Reisverslag uit Desaguadero, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu

een bed van zout

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

11 April 2010 | Peru, Desaguadero

Terwijl bij jullie het lentezonnetje de dagen weer wat opfleurt, is het hier herfst geworden. Maar een herfst zoals ik hem nog nooit heb meegemaakt: elke ochtend is het supermooi weer en kun je in je shirtje naar buiten. Vergeet echter niet nog driehonderd extra lagen kleding mee te nemen, vooral als je niet thuis bent voor een uurtje of vier. De temperatuur kan namelijk binnen de kortste keren met flink wat graden dalen, en er komt ’s middags ook een flinke wind opzetten. Toch blijft de zon schijnen en zijn er weinig wolken. Men zegt dat er ’s winters zelfs helemaal geen wolken zijn (en dus ook geen regen of sneeuw) maar wel flinke kou. Ondertussen ben ik al uitgerust met extra sjaals, een muts en beenwarmers. Laat maar komen!

Gelukkig kon ik vóór al die kou nog goed genieten van een warme zon. Karen en ik hebben pas geleden Copacabana bezocht en een heerlijk relaxte wandeling gemaakt vanaf de noordkant naar de zuidkant van Isla del Sol, een eiland gelegen in het Titicaca-meer. Supertoeristisch, maar we deden net alsof dat niet zo was en we spraken over schapen en torretjes die daar toch maar mooi hun leven lang kunnen wonen. Afgelopen weekend ben ik samen met Karen en Lorena naar de zoutvlaktes in het zuiden van Bolivia geweest, Uyuni. Geweldig was dat! De onbewoonde ruimte die er op de wereld nog vrij is en die je het gevoel geeft van nietigheid maar ook echt inspirerend is, die vind je niet in Nederland. We hebben vier dagen lang genoten van de bergachtige weidsheid, de hobbelige wegen en de gesprekken met Karen in de jeep die de oneindige ritten onoverkomelijk tot gevolg hebben, de koude wind die door je haren waait, de vicuñas en lama’s in de velden, cactussen en een zee van zout zout zout. Deze zoutzee is vreemd. Zo ver als je kunt kijken alleen maar zout – en het is echt zout, ik heb het voor de zekerheid even geproefd. In het midden van de ‘zee’ ligt er een laag zout van ongeveer zes meter, dichter naar de ‘kust’ ongeveer drie meter. Helaas is ook de klimaatverandering hier merkbaar, want eigenlijk zou de zoutzee moeten spiegelen zodat de horizon onzichtbaar is, maar omdat het al zolang niet heeft geregend was dat nu niet het geval. De eerste nacht brachten we door in een hotel van zout, waar de muren tot en met de bedden van zout waren. Er was geen mobiel netwerk en ook maar een aantal uren per dag elektriciteit, maar dat is soms heel fijn. Het was voor ons alle drie lekker even weg van onze dagelijkse dingetjes.

Het leven in La Paz is trouwens niet vervelend hoor. Mijn huisgenoten zijn stuk voor stuk fantastisch en samen maken we van ons huis een thuis. We kijken videobanden op een antieke televisie, drinken liters thee en wijn en kletsen tot ´s avonds laat met zijn allen aan de keukentafel. Ik tik dit bericht met uitzicht op de berg Illimani, die zo langzamerhand wel een trouwe vriend is geworden. Elke dag – nog steeds – bewonder ik zijn schoonheid en ik vind het jammer dat de sneeuw op zijn toppen aan het smelten is… Naast de Illimani (lichtelijk gezichtsbedrog, want de Illimani ligt op uren rijden hiervandaan) heb ik uitzicht op la Muela del Diablo (duivelskies), een opvallende bergpunt in het zuiden van de stad. Je schijnt er prachtig te kunnen wandelen maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Gladys en ik zijn namelijk best druk met de projecten! Samen met Christel (la presidenta van de Van Malsen Foundation), die net weer vertrokken is na een aantal weekjes La Paz, hebben we alle comunidades in de Achocalla-vallei bezocht. Dat is best vermoeiend, want het is een uitgestrekte vallei waar maar weinig openbaar vervoer komt, soms zelfs helemaal niets. Bovendien zijn niet alle comunarios even gemakkelijk om mee te werken. De bevolking van Achocalla wordt door veel mensen omschreven als koppig en gesloten. Het is dus best lastig om goed te communiceren en een project soepel te laten verlopen. Aan organisatie vanuit de dorpen zelf wil het namelijk nog weleens schorten. Gelukkig zijn er natuurlijk ook veel mensen die zich wél goed inzetten, en daarom hebben we samen met Christel gelukkig veel dingen kunnen regelen en afronden. Ook met het project in Uypaca gaat het goed, de bouw is begonnen! Door middel van een vuurtje hebben we goedkeuring gevraagd aan Pachamama (Moeder Aarde) en ik mocht op een steen een fles champagne kapotslaan om de bouw in te wijden (: Tijdens het vorderen van het project is het nu belangrijk dat we alles goed controleren en vooral de mensen blijven aansporen. We willen natuurlijk niet dat er materiaal op mysterieuze wijze verdwijnt of dat er een muur instort. Het zal nog wel behoorlijk wat voeten in de aarde hebben, maar de hoop op een positief verloop van het project is wat mij betreft nog lang niet vervlogen!

Lieve allemaal, ik ga nu pannenkoeken bakken. Dan eet ik een mango en morgenvroeg pak ik de bus naar Peru om mijn gastgezin van vorig jaar op te zoeken, en daarna ga ik een paar dagen naar Rachel in Argentinië om haar een dikke knuffel te geven en op een paard te hobbelen in de bergen. Ik neem dus even een mini-vakantie, in de hoop dat de Uypaqueños goed doorwerken onder Gladys’ toeziend oog. Geniet van de sneeuwklokjes en tot de volgende keer met misschien wel een heel spannend verhaal…

PS: we hebben er gisteravond een mooi feestje van gemaakt in onze keuken! Ondertussen ben ik aangekomen in Desaguadero, de grensplaats tussen Bolivia en Peru! Zometeen begin ik aan de busreis van 21 uur naar Ica! Jeeej!

  • 11 April 2010 - 16:37

    Ricky:

    Wat klinken die verhalen toch verleidelijk! ;) Misschien moet ik toch ook ooit nog eens een flinke reis Zuid-Amerika maken en niet in het midden blijven hangen :) Beso uit Curaçao!

  • 11 April 2010 - 17:08

    Selma:

    Lieve Mariek,

    Leuk dat het zo goed gaat met je project.. Enne, moeten ze niet in plaats van een champagnefles kapot slaan een lama-foetusje onder het gebouw begraven ;)?

    Goede reis naar Ica!!! En mocht je onverwachts in Cusco stranden, bel me he!!!

    Liefsssssss

    p.s. Arrgh ik was gisteren heel jaloers op jullie pannekoeken!!

  • 11 April 2010 - 17:11

    Liannie:

    Lieverdje! Ik ben trots op jou, en jaloers. Wat jij allemaal doet, ziet en meemaakt klinkt echt fantastisch!
    Maar hoeveel ik ook geniet van de verhalen van hoe jij geniet, ik ben ook heel blij als jij over 3 maanden weer hier aan komt vliegen en ik jou de dikste knuffel kan geven :)

    En voor nu: doe Rachel een knuffel, de paarden een wortel en luie mensen een schop onder hun billen!

  • 11 April 2010 - 18:26

    Papsie:

    Heu Marieke,

    't Gaat heel goed zo te lezen.
    Ik ben supertrots op je dat je de mensen daar aan 't werk hebt gekregen!
    Gelukkig geniet je met voole teugen van je reis. Volhouden!
    We missen je wel hoor,maar gelukkig gaat de tijd snel.
    Doe Karen en Rachel de hartelijke groeten en heel veel plezier in Peru.

    Dikke knuffel. Papsie

  • 11 April 2010 - 21:08

    Esthertje:

    Wauwie!!!
    Wat leuk dat het weer helemaal goed gaat (bijna). Wat klinken die zoutvlaktes mooi! En je uitzicht, en eigenlijk alles wel!
    Veel plezier op je reis naar Peru enzo (waarschijnlijk lees je dit pas daarna, maar dan heb je vast wel plezier gehad). =)
    En succes met alles, en pak je maar lekker warm in ('s middags), en nu ga ik lekker met mama gluhwein drinken. =D

  • 12 April 2010 - 11:08

    Bart:

    Hey zus!

    Wat een leuk verhaal weer! Gelukkig gaat alles zo te lezen nog steeds best wel goed daar. Met een berg als uitzicht, daar ben ik natuurlijk wel een beetje jaloers op! Maar goed, ik zit dit berichtje te tikken in mijn eigen tuintje, jeej, dus zo erg is het hier nu ook weer niet. In het zonnetje, want dat is erg lekker. Als ie weg is is het wel meteen koud nog wel. Lente in NL...
    Zometeen ga ik met Dorien een stukje fietsen, nog ff zien waar we precies gaan uitkomen :)
    Wat fijn dat je projectjes ook lopen! Dan is dat ook niet voor niets, haha! Ben benieuwd naar de beelden, die je ongetwijfeld wel hebt gemaakt maar die hier nog niet staan. Maar dat zie ik nog wel een keertje.
    Nou veel succes nog en veel plezier bij Rachel ook natuurlijk! Geef haar ook maar een dikke knuffel van mij.

    Kus!
    die broerie.

  • 12 April 2010 - 11:50

    Maarten:

    Ey Zusje!
    Mooie verhalen, lekker (-: De foto's die je hebt gestuurd zijn prachtig, kijk uit naar meer..
    Blijf schrijven,
    liefs Maarten

  • 12 April 2010 - 17:49

    Petra Dekker:

    Hoi,
    Leuk verslag. Wat zie jij veel van de wereld zeg:)
    Doe voorzichtig en geniet ervan.
    Liefs
    Petra

  • 12 April 2010 - 19:39

    Dirna:

    Ha Marieke!

    Wat kun jij alles prachtig beschrijven, zeg! Ik zie 't zo voor me! Heb je ook nog foto's die je ons kunt laten zien? Ben weer benieuwd naar je volgende avonturen! Groetjes, Dirna

  • 12 April 2010 - 19:39

    Dirna:

    Ha Marieke!

    Wat kun jij alles prachtig beschrijven, zeg! Ik zie 't zo voor me! Heb je ook nog foto's die je ons kunt laten zien? Ben weer benieuwd naar je volgende avonturen! Groetjes, Dirna

  • 13 April 2010 - 09:54

    Pieter:

    :D

  • 13 April 2010 - 11:17

    Marleen:

    ha! de minivakantie waar ik ook aan had deel kunnen nemen grrr... geniet ervan! ik sta nog steeds niet in je mailinglist, maar vond je gelukkig bij karen's reisvrinden :)
    veel plezier nog daar, ook met je reisje! je zal karen wel missen zeker straks? maarja, dan kunnen wij weer van haar genieten haha. dikke kus!

  • 13 April 2010 - 17:23

    Marieke:

    Fijn dat het zo goed gaat en knap dat je project ook echt van de grond komt.
    Geniet van je vakantie tussendoor, voor mij lijkt het een hele grote vakantie, maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden.
    Ik blijf je volgen.
    Dikke kus Marieke.

  • 18 April 2010 - 17:03

    "Tante"Corrie:

    Lieve Marieke, gisteren hadden we zussen/nichtendag en kwamen naast de verhalen de foto's onder ogen: prachtig! Alle tantes leven met je mee en zijn trots op jou!
    Liefs van Corrie

  • 21 April 2010 - 21:28

    Miranda:

    Marieke! Fijn om je blije verhalen te lezen! Ben je nu in Peru of al in Argentinië!!? Geef Rachel een knuffel van me! GENIET VAN JE TIJD DAAR y que la Pachamama te proteja ; ), besitos uit Quito!

  • 25 April 2010 - 09:24

    Willy:

    Leuk om je verslagen te lezen. Het mogen er van mij veel meer zijn!!
    En morgen ga je meemaken dat je weer een dagje ouder bent geworden. Alvast gefeliciteerd! En een hele fijne dag toegewenst.
    Liefs
    Willy

  • 27 April 2010 - 12:01

    Hanneke:

    Lieve Marieke,

    Ook vanaf deze plaats nog heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!! Hoe heb je de dag doorgebracht en waar? Hoop gauw weer nieuws van je te lezen.

    Hug,
    Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 61851

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 Mei 2012

master international humanitarian action

15 Januari 2010 - 23 Juli 2010

esperanza bolivia

27 Januari 2009 - 03 Mei 2009

onderzoek in peru

19 Mei 2008 - 17 Augustus 2008

stage in togo

04 Februari 2007 - 17 Juni 2007

studie in tsjechië

21 Juni 2005 - 03 September 2005

campingwerk in frankrijk

06 September 2004 - 25 November 2004

aupair in frankrijk

Landen bezocht: