muy prohibido - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van marieke lisette - WaarBenJij.nu muy prohibido - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van marieke lisette - WaarBenJij.nu

muy prohibido

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

11 Februari 2010 | Bolivia, La Paz

hoi lieven!

lang voordat het idee bestond om naar bolivia te gaan, had ik een plaatje in mijn hoofd van hoe het moest zijn, dit jaar ´tussen de studies´. gelukkig stond ik voor alles open, want niets kan nou eenmaal precies aan verwachtingen voldoen, maar nu! de sfeer, de omgeving, de mensen, de taal, het werk, het huisje.... na bijna een maand van fijnheid in la paz, kan ik jullie wel vertellen dat het leven als paceña fantastisch binnen het plaatje past!

(: dan is dat vast even duidelijk!

een poosje geleden ben ik verhuisd vanuit mijn gastfamilie in chasquipampa naar een huisje in de buurt sopocachi. het is veel dichter bij het centrum en het uitzicht op de illimani (berg) is niet te geloven. steeds denk ik: ooooooooooh! ik ben HIER en kijk nou eens! een BERG! daar word je gewoon blij van. en karen is hier! het is elke dag fijn, we kunnen rondhopsen door de stad, relaxen in onze tuin, rijst koken in ons plakkerige keukentjes, fruit en avocado eten tot we erbij neervallen, boliviaanse bieren en wijnen proeven! er is alleen één ding dat helaas niet doorgaat, en dat is onze kleren wassen op de boliviaanse manier.. want, zo spreekt onze huisbazin, je kleren wassen in dit huis is MUY PROHIBIDO! (ten strengste verboden). en als je denkt, nou dan was ik wel even in de wasbak in de badkamer, nou dan heb je het mis, want dat is MÁS PROHIBIDO! (nog veel meer verboden). toen ik dat hoorde wist ik even niet in welke plooi ik mijn gezicht zou doen. dus ik deed gewoon of ik het heel normaal vond, wat ook wel weer grappig was.

verder ben ik natuurlijk ook met mijn werk begonnen. de achocalla-vallei is adembenemend.. zometeen heb ik weer een vergadering met het ouderbestuur van de school voor wie we gaan bouwen. ik heb al een heleboel ideeen over het huis en ik geloof dat het allemaal goed gaat komen! meer nieuws volgt.

morgen gaan karen ik en naar oruro voor carnaval! dat wordt een interessant weekend, vol waterballonnen, dansende mensen en weer even een nieuwe omgeving!

voor degenen die mij graag willen bellen: 00591 749 05677 (: en via www.entel.bo (linkse blauwe kolom, sms) kun je gratis smsjes versturen. vanaf nederlandse telefoons lukt dat helaas niet en ik kan ook niks terugsturen.

mijn adres is:
sanchez lima 2638
sopocachi, la paz
bolivia

nou, als jullie nou even een extra sneeuwpop bouwen voor mij, dan zal ik een extra papaya-sapje onder de boliviaanse zon drinken.

mucho liefs!

  • 11 Februari 2010 - 18:42

    Papsie:

    Heerlijk klinkt dat allemaal!!
    Geniet er maar van, doen wij hier ook van de sneeuw en de kou.
    Groeten aan allemaal en speciaal aan Karen!
    Wat een fijnheid!

    xxxxxPapsie.

  • 11 Februari 2010 - 18:43

    Liannie:

    ik ben zóóó jaloers, het klinkt echt weer fantastisch!
    ik wil naar je toe en ook alles zien en doen en verstaan! maar in plaats daarvan ga ik over 2 weken een weekendje naar pisa, ook niet verkeerd natuurlijk :)

    pff en hier is het inderdaad weer gaan sneeuwen, beter komt die zomer snel! dat heeft namelijk meer voordelen dan alleen fijn weer: afgestudeerd zijn, olé!

    daag lief marieksie! XXXXX

  • 11 Februari 2010 - 19:01

    Bart:

    Hey zus! Wat gaaf, een huis op de berg! Dat wil ik ook! En dan niet de Utrechtse Heuvelrug natuurlijk, haha. Maar goed, ik heb dus wel een ander huis intussen! Kijk gauw in je mail, want daar staat de rest :)

    Kusje voor m'n zusje! (k)

  • 11 Februari 2010 - 19:02

    Bart:

    He wat stom, ik wou nog vragen hoe je de was nu doet, maar dat ben ik dus vergeten. Stom he!

    xx!

  • 11 Februari 2010 - 19:03

    Esther:

    O, wat klinkt het leuk daar! Ik wil ook naar Bolivia =)
    Ook leuk dat je al allemaal ideeën hebt en dat het zo goed gaat!
    Ga zo door! ;)

    heel veel kusjes van Esther!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 11 Februari 2010 - 19:05

    Esther:

    O, wat dom van me! Ik wou dus ook nog net als bart vragen hoe dat nu moet met je was.
    Toch weer echt broer en zus, bart en ik =D

    xx

  • 11 Februari 2010 - 19:08

    Jolien:

    Marieke Marieke, je dacht toch niet serieus dat je jouw kleren mocht wassen in jouw eigen huis? Natuurlijk niet ;-)! Prachtig dat soort dingetjes waar je dan tegenaan loopt. En ach misshien kun je er binnenkort wel een lekker soepje van trekken haha! Gooien ze daar net als in Guatemala ook met bloem? Niet uit je haar/kleding te krijgen vetrel ik je uit ervaring!

  • 11 Februari 2010 - 19:10

    Jolien:

    PS: Bloem met carnaval bedoel ik dan he...

  • 11 Februari 2010 - 19:50

    Marlies:

    Mariekje wat klinkt het allemaal heerlijk zeg:)behalve dan van dat kleren wassen!hoe is je haar trouwens;)ben je al blond?voel me wel ontzettend eenzaam nu al mn vriendinnetjes in het buitenland zitten, ik ben nu bevriend met alle waarbenjij.nu's!drink maar lekker een papayasapje voor mij in het zonnetje dan zal ik morgen aan je denken als ik m'n auto aan het krabben ben!liefxx

  • 11 Februari 2010 - 20:29

    Stefan:

    Waar moet je je kleren nu wassen dan? :P

  • 11 Februari 2010 - 21:03

    Petra Dekker:

    Ja, en wij zitten hier idd nog steeds in de sneeuw:(
    Ik wil lente!
    Genietse daar en als je er nog toe komt, doe Fineke de groeten.
    Liefs
    Petra

  • 12 Februari 2010 - 08:49

    Dirna:

    Ha Mariekske!

    OOOhhh, wat klinkt dat lekker bij jullie. Ik zit hier te verkleumen met een stel ijshanden, mijn jongens krijgen een soort waas voor de ogen hier bij de sneeuw, en zijn alleen maar aan het sneeuwballen gooien..., ik krijg wat van die sneeuw.... Hebben jullie niet gewoon een plekje over, dan emigreer ik even... Groetjes van je 'ouwe' tekenjuf...

  • 12 Februari 2010 - 11:27

    Elske:

    hihi sterkte bij het carnaval!
    Ik kwam er met blauwe plekken vandaan...

    xxx

  • 13 Februari 2010 - 10:18

    Selma:

    Lieve chicas,

    Aah dat klinkt al goed zeg! Veel plezier met carnavallen in Oruro, geven jullie Luuk een dikke kus van mij?

    Veel plezier met z'n tweetjes daar!

    Liefs

  • 14 Februari 2010 - 21:15

    Rachel:

    ik heb je net een sms gestuurd vanuit mijn ´dorpske´... nu nog even hopen dat ie ook echt aankomt! En wassen? Dat doen ze niet in LA... of in ieder geval zijn er hier genoeg mensen die het te weinig doen :)
    Veel carnavalplezier!
    Dikke kus

  • 15 Februari 2010 - 12:40

    Hans:

    Tov, Marieke! Je vrolijke enthousiasme is zo de oceaan overgevlogen en ook hier in de besneeuwde tuin, in dit huis en op mijn werktafel beland.
    Geweldig, hoe je geniet en aanpakt voor Uypaca en voor andere projecten.
    Ik ga papaya-sap zoeken en proosten op jou, Karen en Bolivia.

  • 01 Maart 2010 - 21:27

    Bert Grooten:

    Marieke,
    Je kent me niet maar ik heb op mijn huisadres post uit Bolivia gekregen met ik denk jouw naam eronder. Zo aan de enveloppe te zien heeft de post er wegens foute adressering geen raad mee geweten. Indien het van jou afkomstig is laat dat dan even weten op mijn emailadres bert.grooten@kpnmail.nl
    Gr. Bert

  • 08 Maart 2010 - 20:52

    Lotje:

    Lieve lieve lieve Mariek!

    Na de drukte van het HHH heb ik even de tijd genomen je verhaaltjes te lezen. Leuk leuk leuk! Oh ik mis iemand die tegelijk met mij uitroept: Gekke Mensen! Maar dat doe ik dan mar gewoon zelf. Twee keer zo hard. Weet je, wij zitten allebei met onze kont tussen dezelfde oceanen een beetje van het leven te genieten, en toch ben je zo ver weg! Hoe is dat mogelijk?!

    Hele dikke knuff!

    oh en mijn eerste verhaaltje staat online! Op facebook en lotje.punt.nl

    Chau!

  • 14 Maart 2010 - 01:36

    Lotje:

    Hmm ja ik denk dat mijn kont het in een busje in Azie ook wel tof vindt. Mijn kont wil gaarne van jouw kont weten hoe die daar in staat...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 61853

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 Mei 2012

master international humanitarian action

15 Januari 2010 - 23 Juli 2010

esperanza bolivia

27 Januari 2009 - 03 Mei 2009

onderzoek in peru

19 Mei 2008 - 17 Augustus 2008

stage in togo

04 Februari 2007 - 17 Juni 2007

studie in tsjechië

21 Juni 2005 - 03 September 2005

campingwerk in frankrijk

06 September 2004 - 25 November 2004

aupair in frankrijk

Landen bezocht: