wahoooo - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van marieke lisette - WaarBenJij.nu wahoooo - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van marieke lisette - WaarBenJij.nu

wahoooo

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

09 Februari 2007 | Tsjechische Republiek, Brno

Vandaag heb ik voor de eerste keer eens lekker kunnen uitslapen!! Na de kamerswitch is het me gelukt om internet te installeren op mijn kamertje, want dat gaat allemaal niet vanzelf. En daar zit ik dan. Achter mijn buro, broodje, een kopje thee erbij en Tsjechische sprookjesachtige radio op de achtergrond. Mijn roommate is een Pools meisje, Ewa. Op het moment is ze er nog niet, want zij studeert hier het hele jaar en heeft nu een soort van vakantie tussen de twee semesters in. Toen ik in deze kamer aankwam en mijn spulletjes voor de tweede keer installeerde, voelde het wel een beetje vreemd. Alle nieuwe internationale studenten worden natuurlijk supergoed beziggehouden in het begin, en dat was het eerste moment dat ik echt even helemaal alleen was... Maar langzamerhand wordt alles een klein beetje meer eigen en kan ik heerlijk genieten van een ochtendje alleen! Mjammie.

We volgen deze week met zijn allen een 'Intensive Czech Language Course'. Van tevoren vond ik dat echt grappig, want wie gaat er nou Tsjechisch leren en dan ook nog eens intensief! Ik dus, en het blijkt echt super de puper intensief te zijn (niet zo heel grappig). Mijn groep moest beginnen vanaf het allereerste woordje (behalve 'jedna pivo, prosim' want dat wisten we natuurlijk al). Vanmiddag om 14.00 de laatste gratis les, en dan begint er vanaf maandag de Semestral Course. Met echte boeken enzo, ik ben benieuwd wat ik van ga bakken. Dat kost dan ook wee 1900 kronen + 400 voor het boek. Bijna 100 euro!! Ik ga failliet. Maaaar het is natuurlijk wel echt superleuk om te doen, want je moet natuurlijk wel een klein beetje iets begrijpen van wat er om je heen gebeurt. En ik krijg er gewoon studiepunten voor ook nog eens, en een certificaat waarop staat dat ik de Tsjechische taal beheers. Ik ken intussen al best veel woordjes (jablko = appel). Hahahahahaha toch wel nog steeds grappig =D

Naast het leren van de Tsjechische taal met heel veel vreemde klanken, moet er echt superveel worden geregeld. Ik moet me bijvoorbeeld nog inschrijven voor mijn cursussen en de huur betalen (2670 kronen per maand, dat is ongeveer 96 euro). Ik ga cursussen volgen aan de Faculty of Social Studies en Faculty of Arts. Die faculteiten liggen vlak bij elkaar in het centrum van Brno. Brno is na Praag de grootste stad van Tsjechie, maar toch voelt het op een of andere manier klein en gezellig aan. Je kunt eigenlijk alle belangrijke dingen te voet en te tram bereiken. En als je dan zo in de stad loopt, kom je vaak iemand tegen die je kent!! Leuk man!

Kwa eten is het wel een beetje lastig om iets zonder vlees te bestellen. Bestellen ja, want we zijn tot nu toe élke dag uit eten geweest! Je kunt hier voor zo’n 4 euro uit eten, maar als je dat dan elke dag doet dan is het natuurlijk alsnog duur. Dus besloten we om gisteravond dan maar iets te koken. Dat werd natuurlijk pasta en hoewel het onmogelijk leek om iets eetbaars te fabriceren in mijn 2 m2 keukentje, is het toch gelukt! Ik heb nog geen borden, dus we aten lekker uit de pan, ouderwets gezellig.

Hee daar heb je Koen die aanklopt. We gaan naar de vreemdelingenpolitie om ons in te schrijven in Brno. Lieve mensen, ik zag op nu.nl dat het sneeuwt in Nederland! Alle gekheid op een stokje, hier ligt niks.... De zon schijnt, blauwe lucht en een toch wat vreemde radiozender! Goed begin van de dag!!

Liefs Marieke

  • 09 Februari 2007 - 12:27

    Lianne.:

    marieeeeeke!
    jaaa, sneeuw! maar dat was gisteren alweer.. nu is het alweer helemaal onwit.
    maar gisteren dus wel kunnen sleeën, jeej!
    hee veel tsjechisch leerplezier, ik ga mijn rug krabben. hij jeukt.
    daaag! liefs

  • 09 Februari 2007 - 15:04

    Anco:

    teach me czech! gee! you're becoming multi-lingual! say hi to everyone in brno, if you find the time! if not, don't! over here life is busy as usual - still, it's a weekend! all the best and love, cheers

  • 09 Februari 2007 - 17:15

    Karen:

    hoi mop, ik ga aan de havermout met krenten: ook een mooi (en vooral ook goedkoop) begin van de dag. heb later vandaag een international foodfest en ik moet nederlands voedsel meebrengen. speel dus met de gedachte om te zeggen dat havermout uit nederland komt. lekker makkelijk! en anders bak ik appelflappen.

    veel plezier bij de vreemdelingenpolitie (de dag dat ik hier naar de vreemdelingenpolitie moet poep ik in mijn broek van angst: altijd een kleine guantanamo-kans natuurlijk!)

    liefs

  • 09 Februari 2007 - 22:01

    Yke:

    Marieke! Wat schrijf je leuke verhalen..Hoop dat de vreemdelingenpolitie een beetje aardig is..het klinkt nogal streng vind ik ;) Veel plezier weer komende tijd! liefs yk

  • 10 Februari 2007 - 11:03

    Opa:

    Zo kom je aardig op dreef Marieke, maak er een succes van. Willy is onderweg naar Braziliè. Liefs Opa en Oma. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Brno

studie in tsjechië

erasmus in brno

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2007

hezky den!

19 Maart 2007

lente

10 Maart 2007

praag!

18 Februari 2007

fotootjes!

10 Februari 2007

ja jsem marieke
marieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 61860

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 Mei 2012

master international humanitarian action

15 Januari 2010 - 23 Juli 2010

esperanza bolivia

27 Januari 2009 - 03 Mei 2009

onderzoek in peru

19 Mei 2008 - 17 Augustus 2008

stage in togo

04 Februari 2007 - 17 Juni 2007

studie in tsjechië

21 Juni 2005 - 03 September 2005

campingwerk in frankrijk

06 September 2004 - 25 November 2004

aupair in frankrijk

Landen bezocht: