fotootjes! - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van marieke lisette - WaarBenJij.nu fotootjes! - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van marieke lisette - WaarBenJij.nu

fotootjes!

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

18 Februari 2007 | Tsjechische Republiek, Brno

Vandaag heb ik maar eens een dagje genomen om alle fotootjes die ik heb gemaakt op een site te zetten! Er zitten best leuke bij, dan hebben jullie een beetje een idee hoe het er hier allemaal uitziet! Ik heb natuurlijk al een heleboel tripjes gedaan, maar ik had niet altijd mijn camera bij me...

Bijvoorbeeld: vorige week was ik met 3 meiden en een jongen uit eten in een 'historisch restaurant' nou dat was een hele ervaring! We kwamen binnen via een stenen trap die naar beneden voerde. Kaarsen aan de zijkanten, roodfluwelen gordijnen aan het einde.. dus we openden de gordijnen, was alles in middeleeuwse stijl! Tot en met de bediening leek het net alsof we terug in de tijd waren gegaan.. Alles supermooi in stijl, echt leuk en wie heeft z'n camera niet bij??

Ook waren we in een kasteel geweest, dat vroeger als gevangenis diende: Spilberk. Dit ligt midden in Brno op een berg, en je kunt het van veel plaatsen zien. De wandeling er naartoe was lekker fris en we hadden een supergoed uitzicht. Jammer alleen dat het zonnetje niet scheen... We bezochten eerst de expositie en deden later een tourtje door de tochtige vochtige ondergrondse cellen. In de donkerste cellen werden de zwaarste criminelen van Tsjechie vastgezet. Die kregen niet meer dan 3 warme maaltijden per week, en geen frisse lucht. De meesten hielden het dan ook slechts zo'n 2 maanden uit, als het niet korter was... We hadden een beetje haast toen we in de kelders rondliepen, zodat het erbij ingeschoten is om foto's te maken. Maar ze hadden dus ook poppen neergezet om de situatie leven in te doen blazen. Liep je een hoekje om, stond je ineens oog in oog met een martelaar griezel griezel.

We hadden haast omdat we die avond naar een opera gingen! We moesten dus eerst nog terug naar Vinarska: vieze spijkerbroek en schoenen aan de kant en in de sjieke kleding hijsen. Broekje rokje broekje rokje en weer terugracen naar het centrum...

Dat was mijn eerste opera, en het was leuk! Soort van komedie tegelijkertijd, met ondertiteling in het Tsjechisch zodat we de tekst mee konden lezen. Ik herkende sommige woordjes! (3 ofzo). Maar het verhaal in het algemeen was duidelijk en een studiegenootje gaf nog even wat extra uitleg dus =)
Als ik nou aan het einde van mijn verblijf nog eens terugga naar zoiets, dan hoop ik meer te begrijpen.. Ik moet nog wel hard aan de studie hoor!!

Vandaag is eindelijk mijn kamergenootje aangekomen! Eva uit Polen (en eigenlijk moet je dat met een w schrijven want Pools kent geen v maar je zegt Eva. Geleerd van Ruben =) Zij studeert Tsjechisch, en voor zover het er nu op lijkt gaat dat wel lukken met ons tweeen in een kamertje!

Het is hier verder nog steeds echt abnormaal lekker weer! Gisteren stond er dan wel een koud windje, maar de zon verwarmt en de lucht is blauw! Ik denk dat we de echte winter en de sneeuw wel kunnen vergeten dit jaar..

Morgen begint officieel het 'spring semester'. De cursussen die worden aangeboden voor Erasmusstudenten zijn echt te simpel. Neem bijvoorbeeld Czech Cinema: kijk een aantal Tsjechische films, schrijf er een essay over van 1500-2000 woorden en je krijgt je credits! Je hoeft zelfs niet eens naar de klas te gaan, je mag ook films uit de bioscoop kijken.. =S
De vakken die ik ga volgen zijn:
* Development of Ethnic Relations in the Czech Republic
* Post-Socialist Identities
* Work and Family
* Czech language
En misschien 'Drug Interventions' en 'Nationalism and the Novel in Latin America'.

Binnenkort moeten wij, de Nederlanders, een Country Presentation houden.. Wat is nou echt typisch Nederlands? Wat mogen we absoluut niet vergeten te vermelden/showen? Ook gaan we ons inschrijven bij de Internationale Studentenclub (klinkt leuk he) om Nederlands te leren aan degenen die dat leuk vinden =). Soort van uitwisseling van talen, want wij kunnen dan op ons beurt weer bijvoorbeeld Spaans, Portugees of Litouws leren!

Adres voor de foto's: http://s172.photobucket.com/albums/w33/marieksol/op%20naar%20tsjechie/
Let op: je moet de link kopieren en plakken, en de spatie die er ergens tussen is gekropen moet je verwijderen, anders doet ie het niet. Succes! =)

Liefs!

• 18 Februari 2007 - 16:58

Petra Dekker:

Hoi,
    Leuk die foto's. Je kamer is best leuk. Het valt mij nog mee en jij? Vind je het groot genoeg?
    En dat uitzicht nounou.
    Groeten,
    Petra

• 18 Februari 2007 - 17:37

Maarten:

Leuk sis! Kamer is bewoonbaar volgens mij zo he? Succes morgen met de eerste lessen, en veel plezier! Ik zal snel wat fotootjes maken van ons appartementje, kan je dat ook vast eens zien :)
    Liefs, xx

• 18 Februari 2007 - 18:29

Selma:

Jij hebt de allerschattigste opa en oma ooit! Is het tsjechische water wat beter voor je huidje?

Kus

• 19 Februari 2007 - 04:50

Karen:

ha koekje! ik ben net terug uit San Diego en Mexico! het was super, maar ik heb me afgrijselijk misdragen tijdens een feest in San Diego: overal kots en hele gedeeltes van de avond zijn foetsie! ik heb geslapen in de badkamer (op de grond).. oeps! haha nou ja, nu zit ik weer veilig thuis aan de pindakaas :)

ik stuur je snel (vandaag of morgen) een lange mail! succes morgen; wij hoeven niet naar school want het is 'President's Holliday' :D kus

• 19 Februari 2007 - 12:39

Roel:

Hey Marieke, hier ook eeen reactie van mij. Ziet er goed uit daar in Tjechie. Hier zijn we nu druk aant carnavallen, doen ze daar ook nog aan in Tjechie? Leuke foto's behalve die haha, moest dat nou? Maar ik ga er weer vandoor, carnaval zit te wachten! Kus

• 19 Februari 2007 - 12:55

Elske:

wat een leuke mini keuken

• 19 Februari 2007 - 16:06

Hanneke:

Nou, 'k heb genoten van je foto's. En je verhalen. Wat heb je veel nationaliteiten om je heen. Gaat het goed met je Tsjechisch?
    En typisch Nederlands dat weet je wel hè, één koekje bij de koffie en alles van tevoren afspreken :).
    Succes met al je studievakken en liefs van Jos en mij.

• 19 Februari 2007 - 18:37

Opa En Oma:

Lieve Marieke, het schrijven gaat je goed af. Je geeft een leuke weergave van je bezigheden en we kunnen ons voorstellen dat je je al aardig thuis voeltin Tsjechiè. Leuk dat je een aardig meisje bij je hebt
    Fijne tijd en houdt ons op de hoogte. Ik zal je e-mail ook beantwoorden.
    Liefs Opa en Oma. Dag Marieke!

• 21 Februari 2007 - 11:00

Celie:

Hee Miek, wat ben je toch een bofkont he!Leuk om al je verhaaltjes te lezen en al die foto's te bekijken. Weet je wat zo heel vertrouwd en herkenbaar was? Ik moest er hard om lachen,maarja,.........het DOENbriefje opde koelkast.Je hebt het nog niet verleerd; Grappig. Veel plezier en succes en groetjes aanje kamergenootje. Liefs mams.

• 27 Februari 2007 - 00:31

Mariiiiiiiiieeeeeek:

aaaaaaaaaaaaah sneeuw! dat hebben veel mensen hier nog nooit in het echt gezien! ik zit ontzettend blij te wezen op een stoel, zonder goede reden. o misschien is het omdat ik sjans heb met de vreemde kerel die naast me op een andere stoel zit, maar ik denk het niet ;)

maak een foto als je een sneeuwpop hebt gebouwd hè! x liefs je groene-smurrie-maatje

• 06 Maart 2007 - 10:14

Lenny:

Hi Mariek!!

Jaaa heb ik jouw site ook gevonden!! Leuk!! ga m bijhouden!! Je verhalen klinken leuk en je fotos zien er erg gezellig uit!! Je vermaakt je super goed, of niet?! :D
    Marjolein heeft ook site ja, www.marjoleininmexico.punt.nl
    Ey meis, tot spreeks!! Genieten daaar!!!
    xxxx

• 06 Maart 2007 - 21:11

Lianne!:

marieken!
    leef je nog?
    en gaat alles goed?
    en en en en enzo..
    (had dit al lang gelezen, maar uhm ja, toen had ik stiekem niks gezegd :))

liefs! xx