tijd voor een verhaaltje! - Reisverslag uit Ica, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu tijd voor een verhaaltje! - Reisverslag uit Ica, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu

tijd voor een verhaaltje!

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

06 April 2009 | Peru, Ica

¡Ya sabe!

Ik blijf me erover verbazen dat het mensen verbaast dat ik sommige dingen weet. Zoals ik bijvoorbeeld weet dat een zoete aardappel een ‘camote’ is. Dat ik na Catalina naar rechts moet als ik thuis wil komen en dat zo’n ritje meestal S/. 1,50 kost. Dat je eieren of avocado’s met zout kunt eten omdat dat nou eenmaal lekkerder is. En dat je ‘chevere’ kunt zeggen als je iets heel erg leuk vindt. Als ik dan laat blijken dat ik hier inderdaad van op de hoogte ben, dan hoor ik: « ¡Ya sabe! Ella es Peruana! » Een schattig compliment natuurlijk, maar het is voor mij een goeie reden om ongenuanceerd en lekker generaliserend te kunnen zeggen dat de mensen hier over het algemeen toch wel een beetje dommig zijn (:

En ja, soms krijg ik dan weleens kaakpijn als ik probeer mijn gezicht in de plooi te houden.

Bij mij thuis eten ze hun eigeel niet op en halen ze het zachte witte uit een broodje voordat ze het opeten omdat ze dat niet lekker vinden. Ze drinken superveel suiker in hun thee en eten bergen met rijst. Elke dag. Door mijn gastmama wordt ik haar koninginnetje genoemd met haren van goud, of anders barbie (dat ik dat geen compliment vindt doet er nu even niet toe). ’s Avonds roepen ze “belteroestuh” als ik naar mijn kamer ga en als er iemand binnen komt lopen dan begroeten we elkaar met “doei doei”. De stroopwafels waren binnen de kortste keren verdwenen, ook de drop is zeer geliefd maar onovertroffen is in deze familie toch wel de pindakaas! Irene wil dat mijn Nederlandse mama Spaans leert zodat ze kunnen bellen want mijn Nederlandse moeder moet wel zo’n fantastische vrouw zijn (dat is helemaal waar!) en mijn Peruaanse gastmama wil juist graag Nederlands leren om haar collega’s te imponeren met haar versies van kaas, vork, heel slecht en heel mooi.

Mijn onderzoek is bijna klaar! Ik heb afgelopen week even een paniek-periode gehad en natuurlijk zijn er altijd kleine obstakels zoals de taal en de oneindige bureaucratie van dit land, maar nu gaat het weer stukken beter. Ook heb ik een weekje korter de tijd gehad voor mijn onderzoek, omdat mijn lieve opa in maart is overleden (die ook altijd een berichtje achterliet op mijn site..). Ik ben toen teruggegaan naar Nederland voor de begrafenis, wat uiteindelijk een hele fijne beslissing is geweest. Het was goed om samen te zijn met mijn familie. Gelukkig heeft deze week voor mij geen grote problemen veroorzaakt hier in Peru. Deze week heb ik nog een paar interviews en bezoekjes op het programma staan voordat ik op reis ga samen met Malou en Liselotte! Ik ben nu dus nog een paar daagjes aan het poweren maar vanaf donderdag vind ik het wel mooi geweest. Donderdag bak ik een appeltaart en gaan we naar een ‘geheime laguna’ die heel mooi schijnt te zijn. Verder is het komend weekend Semana Santa (heilige week, oftewel Pasen) en dat wordt hier uitgebreid gevierd! Echt leuk dat ik dat samen met mijn Icaanse familie mag meemaken!

Ook grappig: mijn naam is in de loop van de weken getransformeerd van Marieke naar Marie (uitgesproken als Maari) naar Mary naar Merly (:

(en ook: ooooooh ik ben bijna klaar met mijn onderzoek en ik heb zoooo’n zin om te gaan reizen en het is zooooo raar dat ik hier over iets meer dan een week afscheid moet nemen en dat vind ik helemaaaaaaal niet leuk en oooooh ik heb ge-sandboard dat is snowboarden maar dan in de woestijn en er zijn heeeeele mooie eilanden aan de kust die ik heb gezien en ooooooh alles is zo fijn!)

geniet van de lente!

ps: ik had in Nederland een nieuwe zonnebril gekocht maar die is intussen ook alweer gesneuveld.. ik weet ook niet wat dat is hoor!

  • 06 April 2009 - 21:09

    Boet:

    Klinkt gezellig daar!

    Belteroestuh! x

  • 07 April 2009 - 07:33

    Pa:

    Hoi marieke,
    't Gaat super zo te lezen!
    Ik ben blij dat je zo geniet en er zo voor gaat.
    Ik denk elke dag aan je en heb met heel veel plezier dit verslag gelezen.
    Geniet maar van alle dingen en een knuffel van je pa.
    Rijk.

  • 07 April 2009 - 08:28

    Elske:

    Lieve Maaaari

    Fijn om weer wat van je te horen!
    Het is allemaal zo herkenbaar. haha, dat van die broodjes!!! Dat was ik alweer vergeten maar dat deed mijn gastgezin ook. Als je nog in de buurt van La Paz komt moet je het maar even laten weten, dan heb ik natuurlijk nog een leuk adresje voor je.
    Maar Arequipa en Machu Picchu zijn ook echt leuk. Ik wou dat ik daar was! Maar de lente hier is ook erg fijn!
    Geniet ervan en als je tertug bent gaan we snel bijbabbelen en logeren bij Teus en Melanie op de boot!!
    lief xxx

  • 07 April 2009 - 08:55

    Maarten:

    :)

  • 07 April 2009 - 08:56

    Maarten:

    Ik bedoel (:

  • 07 April 2009 - 09:51

    Celie:

    hoi miekie, joh wat gaat dat dan weer snel. hèèèèèlp, alweer afscheid nemen, da's niet leuk!!! maar blijkbaar gaat je spaans je erg goed af. tof toch? super leuk, ja, ik moet maar eens een cursusje spaans gaan doen om met irene een gezellig praatje te maken. doe haar en de lieve gastmama de hartelijke groeten en voor jou een dikke kus, knuffffel! -x- mams

  • 07 April 2009 - 09:54

    Bart:

    Hoi lieve zus!

    Nou lekker, tijd voor vakantie! Ik heb daar ook ontzettend veel zin in, maar ik heb nog genoeg te doen voor het zover is. Afgelopen weekend ben ik (ter voorbereiding, zou je kunnen zeggen) naar Lelystad gefietst, pfoe, dat is best nog vermoeiend. Vooral zonder eten mee te nemen (stom stom stom)... En gisteren van Sleeuwijk naar Utrecht. Maar goed ik moet natuurlijk vooral studiedingen doen, haha! En dat ga ik dus zo doen.
    Nou geniet van je rondreis, en van de witte binnenkant van broodjes, met eigeel en zout natuurlijk ;)
    Tot over een maandje!

    Liefs,
    Bart

  • 07 April 2009 - 11:35

    Liannie:

    mariekie!

    (ja, nu kan ik niet achterblijven natuurlijk, als pappie, mammie, maartie en bartie al wat hebben gereageerd =))

    ik wil ook op vakantie! en dat ga ik ook, alleen dat duurt nog wat langer dan een week. nog een maand of 4 zeg maar, maar dan ga ik naar italie een actieve vakantie!

    nu eerst nog even bikkelen voor tentamens en straks weer statistiek, joepie! dat snap je wel.

    en ik ben ook nog steeeeeeeeds kamerloos.. en jij maar zeggen voordat je wegging dat ik heus wel een kamer had als je terugkwam, stom.

    maar heel veel succes nog even deze laatste dagen en héél veel plezier daarna! maak dan maar foto's die je wel kan zien en dan ga ik die kijken (:

  • 07 April 2009 - 11:36

    Liannie:

    oh en koop dan maar beter geen zonnebril meer.
    gaat ie ook niet stuk.

  • 07 April 2009 - 13:15

    Pieter:

    Hahahaha dat meen je niet, ze moeten zonnebrillen voor jouw maar per 5 stuks gaan verkopen ofzow..

    Verder ben je echt goed bezig, afgelopen vrijdag was er een borrel hier voor alle antropologen en de masterstudenten waren net terug van hun veldonderzoek dus heb al veel mooie verhalen gehoord.

    Ben benieuwd wat jij straks allemaal te vertellen hebt^^

    Take care!

  • 07 April 2009 - 19:53

    Dirna:

    Hé Marieke!

    Ik wil ook naar Peru!!!
    Hebben ze nog een plaatsje over?

    Liefs, je 'ouwe' juf

  • 07 April 2009 - 20:36

    Esther:

    =D
    xx

  • 08 April 2009 - 07:49

    Hanneke:

    Lieve Marieke,

    Fijn om weer wat van je te lezen, ik heb er van genoten. Ga nog maar heeeel veel reizen en mooie verhalen schrijven.

    Liefs en tot gauw!

  • 14 April 2009 - 18:58

    Corrie:

    Dat is vast niet makkelijk geweest, maar alweer voorbij: afscheid..
    Waar ben je inmiddels?
    We zien je in mei! Geniet er nog even van!
    Liefs van Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 61846

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 Mei 2012

master international humanitarian action

15 Januari 2010 - 23 Juli 2010

esperanza bolivia

27 Januari 2009 - 03 Mei 2009

onderzoek in peru

19 Mei 2008 - 17 Augustus 2008

stage in togo

04 Februari 2007 - 17 Juni 2007

studie in tsjechië

21 Juni 2005 - 03 September 2005

campingwerk in frankrijk

06 September 2004 - 25 November 2004

aupair in frankrijk

Landen bezocht: