hambi - Reisverslag uit Trujillo, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu hambi - Reisverslag uit Trujillo, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu

hambi

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

11 Februari 2009 | Peru, Trujillo

Het kan niet anders... dit berichtje moet ik wijden aan mijn Peruaanse gastmamá Hambi (uitgesproken als Gambi)! Hoevaak ik al niet dubbel heb gelegen om haar grappigheid! En andersom, we lachen wat af hier met de familie en ik heb daar regelmatig buikspierpijn van... Verder ben ik van de week een beetje verkouden geweest. Vreemd he, in een land waar je elke dag in je zomerjurkje over straat kunt? Moet je maar niet op de tocht gaan liggen mariekie...

In het begin vond ik het vooral erg leuk wanneer Hambi me in babytaal benaderde. Ik kwam natuurlijk niet zo goed uit mijn Spaanse woorden, waardoor het haar logisch leek om ook als een kleuter terug te praten tegen mij. Zitten we aan tafel, wijst ze een lepel aan: “cuchara”. En een bord: “plato”. Zo zijn we alle dingen in de huiskamer afgegaan, en soms krijg ik ook een onverwachte test. Lachen natuurlijk als ik het ben vergeten of als ik een paar letters verwissel. Na de dingen in huis kwam het menselijk lichaam aan de beurt. Hambi stak dan bijvoorbeeld een vinger of elleboog omhoog, of raakte het puntje van haar neus aan. Ook was ze niet te beroerd om mij belangrijke woorden als ‘billen’ en ‘borsten’ te leren. Als ik niet begreep wat ze bedoelde dan ging ze staan en wees ze het even aan bij zichzelf! Ik weer in een scheur (: Jonathan, de zoon van 26, vind het ook behoorlijk grappig om zijn moeder zo te horen praten. Hij praat wel gewoon normaal tegen mij en ik heb in deze anderhalve week dan ook echt razendsnel superveel Spaans geleerd! Ik ben nu zelfs begonnen om de verleden tijd een beetje te begrijpen. Hambi is trouwens ook wat bijgedraaid en maakt ook meer complete zinnen.

Nou ja, je begrijpt wel dat ik het al snel kon vinden met deze mama. Ze houdt me altijd gezelschap als ik eet (gezamenlijk met het gezin eten zit er hier eigenlijk niet in). Ze wijft vliegjes dood op het tafelkleed of ze slaat ze uit de lucht: “muerto!” Ze trekt een bek als ze denkt dat ik haar soep niet verder opeet, maar dat doe ik natuurlijk wel braaf. Als er eens een hapje overblijft dan is dat voor haar jongste spruit La Dala, de hond dus. Haar dochter noemt ze La Kathy en soms roept ze haar kinderen met ‘hija’ of ‘hijo’ (dochter of zoon). Als Jonathan zijn moeder roept zegt hij ook vaak ‘madre’ (moeder). Ik vind dat schattig.

Mijn mamá rent en vliegt door het huis. Het is een klein vrouwtje die niet eens bij haar eigen keukenkastjes kan. Pas werd ik er zelfs bijgehaald om een schaaltje te pakken van de onderste plank van een kastje! En ik ben al niet echt superlang, dus je kunt je wel voorstellen hoe dat er hier uitziet (grappig)! Als ineens de telefoon gaat, wat regelmatig gebeurt, dan spurt ze als een gek naar de andere kant van het huis om de telefoon op te nemen met een vragend “allo?” Ook als ik iets wil vragen en ze ligt op bed of op de bank uit te rusten met een mp3-speler in haar oren, dan vliegt ze bij mijn eerste letter overeind om me antwoord te kunnen geven. Hambi houdt van liefdesliedjes en telenovelas, dat zijn zeer zoetsappige Latijns-Amerikaanse soaps. Als ze televisie aan het kijken is, hoor ik regelmatig een smakelijke lach en daar word ik dan blij van (: Verder wil Hambi zelf het liefst nooit op de foto. Het is wel een paar keer gelukt hoor, gelukkig! Maar foto’s van mij maken vind ze dan weer wel leuk. En dan natuurlijk met bepaalde thema’s. Zo wilde ik me van de week na het ontbijt gaan aankleden, zegt ze: “je moet eerst even in je bed gaan liggen en doen of je slaapt, dan maak ik een foto!” Zo grappig! Die foto is natuurlijk belachelijk, maar toch (:

Naast veel lachen hebben we natuurlijk ook serieuze gesprekken gevoerd. Over haar man die in Amerika is, over vertrouwen en over liefde. Het is fijn om me zo gewaardeerd en zo thuis te voelen in een gezin voor wie ik in principe een wildvreemde ben. Er word supergoed voor me gezorgd maar ik word toch vrijgelaten, ik kan niks bedenken wat beter zou kunnen! Ik ben de eerste buitenlandse gast die een poosje in het gezin woont, omdat Hambi nooit zo goed wist of anderen de chaos en onregelmatigheid van hun gezinnetje wel aankonden. Nou, mij lukt dat prima en ik denk er liever nog maar even niet aan dat ik binnenkort alweer moet vertrekken!

Maar, mijn gezinnetje is natuurlijk niet het enige waarvan ik heb genoten! Vorige week zijn Malou, Lot en ik met een groepje wezen dansen. En ja, je wordt dan dus echt ten dans gevraagd en je voelt je een beetje vreemd, want in Nederland dansen we al jaaaaaaaren niet meer in koppeltjes... Maar goed, een beetje sangría doet wonderen en we hebben ervan genoten! Verder heb ik nu écht gezwommen in de Pacifische Oceaan en me laten meedeinzen op de heerlijke golven. De gedachte dat het in Nederland vriest en regent en koudt en kwakkelt maakt het allemaal nog nét even iets bijzonderder! Afgelopen maandag hebben Lot, Malou en ik gekookt ter ere van Malou’s verjaardag. Er stonden pannenkoekjes, quiche en appeltaart met slagroom op het menu (: Dat was lekker! Grappig was dat Hambi al vier jaar lang een supermooie en grote oven heeft die nog nooit is gebruikt. Ons Hollandse voedsel heeft die nu dus ingewijd! Komende week gaat er vast nog eens een pizza in, mmm.

Voor de komende week hebben we nog een paar mooie plannen, want naast veel leren tijdens onze Spaanse lessen moeten we ook nog even de toerist uithangen natuurlijk. Er zijn mooie oases in de buurt, en er is een dorpje met huizen van klei dichtbij. Vorige week hebben we een antropoloog ontmoet die ons wel wilde meenemen naar dit plaatsje, Chan Chan genaamd. Ik hoor net dat we vanavond misschien naar vuurwerk gaan kijken in Huanchaco, het dorpje aan de zee waar we ook altijd zwemmen, jeeeej! Tot de volgende keer lieverdjes!

  • 12 Februari 2009 - 05:57

    Grada:

    He meis! echt super dat je het zo naar je zin hebt..heerlijk toch zo een leventje?!!
    Weet we dat ik straks thuis alleen maar spaans tegen je ga praten hahahaha..
    Geniet je ook een beetje voor mij?

    Dikke abrazo!

  • 12 Februari 2009 - 06:43

    Dirna:

    Ha Mariekske!

    Daar ben ik weer eens na lange tijd. Geweldig zeg, Peru. Staat nog altijd op mijn verlanglijstje. Geweldig om jouw verhalen te lezen, wat een ervaringen doe jij op! Die pakken ze je nooit meer af! Maak je wel veel foto's? Daar ben ik wel benieuwd naar!

    Groetjes en veel liefs,
    Dirna

  • 12 Februari 2009 - 07:36

    Celie:


    Hoi lieve Miek,
    Wat lijkt het me leuk om even bij jullie om het hoekje mee te kijken.Vette lol in het spaans! Fijn dat Hambi zo´n gezellige gekke mama voor je is. Maar ja, jij kan er ook wat van dus ik zie het al helemaal voor me.Misschien moet je voor de mama maar eens een opstapje aanschaffen. En de hond is er gelukkig ook nog?...Hee geniet van alle geweldigheid daar. Het klinkt allemaal super. Dikke knuffel van mij. Tot gauw.-x-

  • 12 Februari 2009 - 08:54

    Floor:

    :)
    Ha lieve marieke,
    Je bent al helemaal ingeburgerd of niet?! Geniet ervan.. en natuurlijk beterschap!! ;)
    Kusje (ook een voor Lot en Malou!)

  • 12 Februari 2009 - 09:09

    Gerlinde:

    Wooow, wat klinkt dat leuk en mooi en gezellig!

  • 12 Februari 2009 - 13:40

    Selma:

    Ik wil een foto van Hambiz zien!!!

  • 12 Februari 2009 - 17:51

    Bart:

    Wat Selma zegt! Enne, ik ben trots op je, zusje van me! :) Volgens mij maak jij iedereen blij, niet dan? Toen ik dit bericht las werkte het bij mij in ieder geval wel.

    O ja hier doet de oven het ook goed, die pizza die jij komende week gaat eten heb ik vanavond al op. Nou ja niet dezelfde natuurlijk.

    Tot gauw weer!

    (k) brooooer.

  • 12 Februari 2009 - 18:32

    Zusje Esther:

    Waauuuw!! =]
    Echt superleuk is het daar! Veel pleziertjes nog verder..
    xx Esther

  • 12 Februari 2009 - 23:08

    Maarten:

    Hele grote dikke (:
    Kga niet eens beginnen met zeggen dat je ervan moet geni*&%^$
    xBroertje 2

  • 13 Februari 2009 - 18:19

    Ricky:

    Hej mariek! Klinkt echt vet gezellig! Beter dan ons eerste gastgezin in Guatemala waarbij de laatste dag bij mij de wastafel van de muur storte :p.
    Ik wist wel dat Malou iets culinairs van dr verjaardag zou maken! Vielen de pannenkoeken in de smaak?

    Enneh.. leuk dat het lekker weer is daar, maar hou dat maar voor je tot het hier weer minstens 5 graden is en er niks nats uit de hemel valt! ;) Nee hoor, geniet ze!

    xxx Ricky

  • 13 Februari 2009 - 18:54

    Hanneke:

    Wat kan jij toch grappig schrijven :). Als je al je buitenlandse ervaringen in een boek zou vastleggen, zou ik het zeker kopen!
    Dag lieve nicht met buikspierpijn, tot je volgende verhaal.

  • 14 Februari 2009 - 01:33

    Karin:

    Wooow wat een verhaal!! Ik heb ervan genoten!
    Hoop dat er snel weer een update volgt! Ben benieuwd hoe het jullie met het onderzoek vergaat
    Tot snel!! xxxx

  • 14 Februari 2009 - 02:51

    Elske:

    hahaha Marieke toch. Volgens mij maak jij inderdaad iedereen blij :)

    Ik zit nu in Singapore in Theresa's flat :) Ook leuk en lekker warm!
    maarehm ik kon mijn iPod niet opladen hoor in Maleisie... hahaha mijn moeder heeft met schaartjes etc in de stopcontacten gezeten maar het wilde toch echt niet lukken! Ik moest er wel om lachen, dacht zit marieke daar met mijn wereldstekker :)
    Gelukkig lukt het in Singapore wel :)
    Geniet er van verder!!!
    Liefs, Elske

  • 15 Februari 2009 - 20:39

    Corrie:

    Doe die lieve mama maar de hartelijke groeten en zeg maar dat we allemaal meegenieten van haar goede zorgen voor jou!
    We zien het voor ons door jouw beeldende taal..Ga zo door! Veel liefs van Corrie

  • 18 Februari 2009 - 19:16

    Krent:

    hoi pino,
    wat is je adres daar?
    xxxx en veel zonplezier. hier is het ook al wel 6 graden overdag trouwens. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 61847

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 Mei 2012

master international humanitarian action

15 Januari 2010 - 23 Juli 2010

esperanza bolivia

27 Januari 2009 - 03 Mei 2009

onderzoek in peru

19 Mei 2008 - 17 Augustus 2008

stage in togo

04 Februari 2007 - 17 Juni 2007

studie in tsjechië

21 Juni 2005 - 03 September 2005

campingwerk in frankrijk

06 September 2004 - 25 November 2004

aupair in frankrijk

Landen bezocht: