ik ging op mijn zonnebril zitten en nu issie stuk - Reisverslag uit Lima, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu ik ging op mijn zonnebril zitten en nu issie stuk - Reisverslag uit Lima, Peru van marieke lisette - WaarBenJij.nu

ik ging op mijn zonnebril zitten en nu issie stuk

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

26 Februari 2009 | Peru, Lima

Maar verder gaat het fantastisch met mij! Afgelopen vrijdag heb ik afscheid genomen van mijn Trujillaans gezinnetje en ben ik met de nachtbus naar Lima gegaan. Daar hebben we in het huis van Stefans neef even uitgerust om ’s middags de bus naar Ica te pakken. In Ica hebben we direct een taxi gepakt naar Huaccachina, dat is een kleine oase midden tussen de zandduinen. We verbleven één nachtje in een heerlijke hostel waar papegaaien om onze oren schreeuwden en waar hangmatten ons heen en weer wiebelden... We hebben gesmuld van deze paar uurtjes in Huaccachina! Zondagavond was het dan zover: we zouden kennismaken met de mensen bij wie we de komende twee maanden zullen vertoeven. Allevier waren we toch best zenuwachtig om ons nieuwe gezin te ontmoeten, maar dat waren natuurlijk weer zorgen om niks! Ik zit wederom in een superfamilie, er werd me al direct verteld dat ze mij als een nieuwe zus/dochter beschouwden! Het gezin bestaat uit moeder Maria, haar zoon Dani van 30 en zijn vriendin/verloofde Irene van 28. Ook wonen er de twee studenten Junior en Pedro die een kamer huren in huis. Ik heb mijn eigen kamer en badkamer op de eerste verdieping. Als ik daarheen loop doe ik altijd gelijk even de groetjes aan hond Blacky die het open dak bewoont. Toen ik dropjes uitdeelde en een kalender met plaatjes van Nederland kado deed werd ik bestempeld tot caramelina en de volgende ochtend kwam de mama aan met het ontbijt voor ‘de koningin’. Ik zei natuurlijk dat ik dat echt niet ben, maar ik kreeg een dikke knuffel dus tja.. daar moet ik het maar mee doen denk ik! Grappig was wel dat mijn gezin dacht dat ik maar voor 1 week bleef in plaats van 2 maanden. Toen dat ter sprake kwam werd ik eventjes vreemd aangekeken: dat hadden ze niet verwacht! Maar vervolgens gingen de handen in de lucht en werd het alleen maar toegejuicht, nu kon ik twee maanden lang alle gebruiken leren kennen en alle Peruaanse lekkernijen proeven. Geen twijfel dat ik het hier prima naar mijn zin heb!

Dinsdagochtend heb ik mijn eerste Spaanse les gehad. Deze zijn in Ica anders dan in Trujillo, ik wil me namelijk meer richten op mijn onderzoek en minder op grammatica en dat soort onzin. Samen met mijn profesora Teshy heb ik dus al mijn onderzoeksvragen naar het Spaans vertaald en ik kan dus in principe beginnen met interviews. Dat komt mooi uit, want morgen ga ik met mijn gezin mee naar het platteland. Daar woont familie, waarvan een groot deel hun huis heeft verloren tijdens de aardbeving. Ook heb ik al informele gesprekken gehad met mijn gastmama Maria en met Teshy. Maria is verpleegkundige en zij was aan het werk op het moment van de aardbeving. Zij heeft dus een heftig verhaal over haar ervaringen in het ziekenhuis. Teshy was thuis, maar vluchtte haar huis uit toen de trillingen begonnen. Vervolgens zag zij haar huis instorten! Samen met haar heb ik gisteren de plaats gezien waar 1,5 jaar geleden nog haar mooie grote huis stond... Dat is echt even slikken, natuurlijk voor haar maar ook voor mij. Ik zal natuurlijk nooit echt kunnen begrijpen hoe het moet zijn om zo’n aardbeving mee te maken, maar tijdens de gesprekken die ik al heb gehad over die dag voelde ik wel ontzettend met die mensen mee. Je hoeft maar in de ogen te kijken en je leest het verdriet en de angst.. Gelukkig heeft Teshy al haar familieleden nog, maar misschien zal ik tijdens mijn onderzoek nog wel heftigere verhalen meemaken. Dat vind ik natuurlijk best spannend, maar ik zal duidelijk maken aan de mensen dat ik hun verhalen graag wil horen als zij het willen vertellen. Ik ga onder andere proberen een groepsgesprek te doen met een middelbare school-klas en contact opnemen met de nicht van Dani die ook haar huis heeft verloren...

(geen bruggetje)
Het is alweer bijna tijd voor de lunch! Daarna ga ik naar het huis van Malou, zij woont op loopafstand van mijn huis. Daar kan ik gelijk even op internet, want dat heb ik thuis helaas niet. Vanmiddag zwemmen in het zwembad dat Malou’s familie runt, en vanavond weer even relaxen in de Huacca! Komend weekend gaan we met zijn vieren naar een muziekfestival in Chincha. Deze stad is samen met Ica en Pisco het meest getroffen tijdens de aardbeving. Misschien kan ik daar dus ook wat interviews doen. En het is natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk! Ik moet natuurlijk rustig aan beginnen met mijn onderzoek voordat ik het niet meer zie zitten he (:

Besitos!

------------------------
mijn adres:
familia Carpio
Urb. La Palma A-21
Ica
huistelnr: 0051056215757

  • 26 Februari 2009 - 07:26

    Selma:

    Woww de eerste interviews komen eraan... Mucha suerte, ook veel plezier in je nieuwe gastgezin!
    xxxxxx

    p.s. wat vervelend van je zonnebril ;)

  • 26 Februari 2009 - 07:30

    Selma:

    Woww de eerste interviews komen eraan... Mucha suerte, ook veel plezier in je nieuwe gastgezin!
    xxxxxx

    p.s. wat vervelend van je zonnebril ;)

  • 26 Februari 2009 - 07:41

    Lianne:

    hee lief zusje! maarten en ik hadden het er gister nog over dat het vast wel goed komt met jouw onderzoek, bij jou komt altijd alles goed! dat is nu ook wel weer duidelijk met je familietje :)
    veel plezier en soort van sterkte met de verhalen die je gaat horen!

    kusjes

  • 26 Februari 2009 - 08:41

    Opa:

    Lieve Marieke, Afgezien van je bril ben je toch een geluksvogel, je treft steeds een goed tehuis, met aardige mensen. Met je onderzoek zal het ook wel lukken. Veel succes en een fijne tijd in Lima. Liefs Opa en Oma. Daag.

  • 26 Februari 2009 - 08:56

    Krent:

    mmmm het klinkt zo lekker en leuk! lieve mensen allemaal :) veel succes en plezier met je onderzoek!

  • 26 Februari 2009 - 09:06

    Pieter:

    Leuk om weer wat van je te horen!

    Ben benieuwd hoe je onderzoek zal gaan verlopen^^

    Succes en geniet!

  • 26 Februari 2009 - 09:50

    Ricky:

    Op de zonnebril na een vliegende start dus! Nu al informanten en gesprekjes.. Goed bezig!
    En malou een zwembad? Wat een luxe! Veeeel plezier en succes. Gaat wel lukken zo te lezen!
    xxx

  • 26 Februari 2009 - 19:31

    Corrie:

    Lieve Marieke, het valt niet mee in Nieuwendijk met een zus en nicht in Maleisie en een nicht in Peru. Het kriebelt voortdurend... en het is ook meegenieten.. Ga zo door! Veel liefs!

  • 27 Februari 2009 - 11:24

    Willy:

    Zo te lezen heb je het weer echt naar je zin. Fantastisch. Ik hoop nog veel van je te lezen!
    Warme groet vanuit een zeer warm Maleisie. (Nog 3 dagen en dan gaan wij weer naar koudere oorden)
    Liefs
    Willy

  • 27 Februari 2009 - 21:26

    Rachel:

    haha... echt iets voor jou om op je zonnebril te gaan zitten (of voor mij...haha)
    Gelukkig is dat het ergste wat je overkomen is dus geniet er maar lekker van!
    Wij hebben regen vandaag!
    x

  • 02 Maart 2009 - 08:58

    Bart:

    Hoiiiiii zus!

    Alweer een schitterend verhaal! Super dat je ook weer een mooi gezinnetje getroffen hebt, en gelukkig dat 2 maanden helemaal geen probleem is ook al verwachtten ze 1 week, haha! Ik ben benieuwd wat voor verhalen je allemaal nog meer gaat horen, het zal best heftig zijn kan ik me voorstellen.

    Dankjewel voor je kaartje ook vandaag! Ik voel me niet echt jarig, iets teveel aan m'n hoofd ook (studie...) Van de zomer komt er in ieder geval een mooi FEESTje!

    Afgelopen weekend heb ik trouwens ook Maarten's Antwerpse stulp voor het eerst gezien bij z'n housewarming party. Hij woont echt leuk! Superdicht bij het station, maar dat heb ik niet gezien, want ik had een lift op de heenweg en reed terug met Pouw. Prima!

    Nou tot snel weer!
    je broeder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 61859

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 Mei 2012

master international humanitarian action

15 Januari 2010 - 23 Juli 2010

esperanza bolivia

27 Januari 2009 - 03 Mei 2009

onderzoek in peru

19 Mei 2008 - 17 Augustus 2008

stage in togo

04 Februari 2007 - 17 Juni 2007

studie in tsjechië

21 Juni 2005 - 03 September 2005

campingwerk in frankrijk

06 September 2004 - 25 November 2004

aupair in frankrijk

Landen bezocht: